Laatste editie van Beursvloer Woerden in oude stijl

De Beursvloer Woerden gaat het over een andere boeg gooien. Volgende week is de elfde editie, waarbij lokale bedrijven en maatschappelijk organisaties elkaar helpen, en dat is de laatste in de huidige vorm. Vanaf volgend jaar worden de eerste contacten eerst digitaal gelegd.

Lees het artikel in de AD ook hier.

Hoewel de Beursvloer ieder jaar weer een succes is met zo’n honderd deelnemers en minstens 150 matches, is het concept in de huidige vorm volgens Junior Brandburg een beetje uitgewerkt. ,,Het sprankelende deel is een repeterend deel geworden”, zegt de nieuwe voorzitter van Samen voor Woerden. ,,We zien steeds meer dezelfde ondernemers en dezelfde soort matches.”

Volgens Brandenburg merkten organisatoren van andere Beursvloeren in Nederland hetzelfde. Daarom ging hij samen met intermediairs Nanette Mostert en Marleen Strien op zoek naar vernieuwing. Brandenburg: ,,We willen dat de Beursvloer dynamisch blijft, dat deelnemers uit hun comfortzone durven te stappen, maar ook dat er een duurzame band ontstaat.”

Tijdsdruk

Volgens Mostert heeft de altijd drukbezochte Beursvloer een nadeel. ,,Deelnemers voelen nu heel erg de tijdsdruk, omdat ze binnen anderhalf uur zoveel mogelijk willen halen. Daardoor zijn de gesprekken vaak vluchtig en komen deelnemers niet toe aan doorvragen en doorpraten. Het risico is dat een match achteraf gezien minder succesvol uitpakt of dat er juist nog veel meer in had gezeten als de partijen elkaar langer hadden gesproken.”

Voor de twaalfde editie in 2020 wordt dan ook een nieuw concept gelanceerd. ,,De meet & match-bijeenkomst verdwijnt”, vertelt Mostert. ,,Er komt nog wel een bijeenkomst, maar dan om te vieren welke matches er allemaal gemaakt zijn.”

Appeltaart

Die matches moeten volgend jaar digitaal tot stand komen. ,,Door vraag en aanbod online te laten zien, wordt de Beursvloer transparanter en laagdrempelig”, legt Strien uit. ,,We willen daarmee ook stimuleren dat organisaties iets creatievers bedenken dan een zelfgebakken appeltaart als tegenprestatie.” Brandenburg: ,,Het is de bedoeling dat het eerste contact digitaal gelegd wordt en dat mensen daarna fysiek verder praten.”

De organisatoren willen met de nieuwe vorm ook nieuwe bedrijven trekken. ,,Sommige ondernemers waren bang om tijdens de Beursvloer overvraagd te worden, maar dat kan in de nieuwe opzet niet meer”, zegt Mostert. ,,We denken hiermee de Beursvloer Woerden toekomstbestendig te maken”, zegt Brandenburg. ,,Al is natuurlijk het droombeeld dat het over tien jaar niet meer nodig is, omdat ondernemers en maatschappelijke organisaties elkaar zelf weten te vinden.”

Elfde editie

Maandag 7 oktober om 16.00 uur is de elfde Beursvloer Woerden in de raadszaal van het nieuwe gemeentehuis. Deze laatste editie oude stijl, kent ook twee nieuwe elementen. ,,Omdat we willen inspireren, begint het evenement met een spreker van Tony’s Chocolonely”, vertelt Junior Brandenburg. ,,Daarnaast komt er een pitchpanel van vijf Woerdense serviceclubs. De instellingen, verenigingen en stichtingen met de origineelste hulpvragen mogen voor dit panel pitchen. Hiermee willen we matches tot stand brengen die net even van een ander kaliber zijn.”

Recent Posts

Start typing and press Enter to search

X